Cognitieve Gedragstherapie (CGt)

Cognitie is een andere term voor gedachte. In de cognitieve gedragstherapie wordt gekeken naar de samenhang tussen gedachten, het gevoel en het gedrag.
Het uitgangspunt is dat niet zozeer de gebeurtenissen die we meemaken direct ons gevoel en gedrag beïnvloeden, maar dat de interpretaties daarvan dat doen, dus de gedachten die we vormen over deze gebeurtenissen. Anderzijds kan ons gedrag ook bepaalde problemen in stand houden of verergeren. Bijvoorbeeld als iemand bang is voor bepaalde situaties, zal diegene die situaties misschien het liefst uit de weg gaan. Hierdoor worden de problemen niet opgelost, maar juist in stand gehouden of zelfs verergerd.

Met behulp van cognitieve gedragstherapie onderzoek je samen welke gedachten een rol spelen bij nare gevoelens of problematisch gedrag. Er wordt gekeken hoe patronen kunnen worden veranderd en hoe het gedrag dat u in een vicieuze cirkel houdt, doorbroken kan worden. Cognitieve gedragstherapie is een actieve manier van behandelen. Je krijgt oefeningen en handvatten mee om thuis verder mee aan de slag te gaan.

Cognitieve gedragstherapie is bewezen effectief bij uiteenlopende problematiek, zoals angst- en stemmingsklachten.  In veel psychologische behandelrichtlijnen geldt cognitieve gedragstherapie als eerste keus behandeling. Er worden dan ook, afhankelijk van uw problemen en hulpvraag, veel elementen uit deze therapie in de behandelingen gebruikt.

Voor meer informatie: www.vgct.nl